ابرخازن, الکتروشیمی

کاربردهای ابرخازن ها

ذخيره انرژي و مديريت آن در زندگي امروزي ما اهميت بالايي دارد، از اين رو باتري­ ها و خازن­ ها در ميان سيستم‌هاي ذخيره انرژي از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشند. باتري­ها انرژي را به صورت شيميايي از طريق يک واکنش ردوکس ذخيره و آزاد مي‌کنند اما خازن‌ها معمولا ذخيره و آزاد کردن انرژي را از طريق يک فرآيند فيزيکي غير فارادايي انجام مي‌دهند. خازن­ ها مي ­توانند انرژي الکتريکي را به سرعت ذخيره و آزاد نمايند و طول عمر بالايي را دارا مي‌باشند، ولي کارايي آنها با ميزان انرژي اندکي که مي‌توانند ذخيره کنند،  محدود مي‌شود. از سوي ديگر باتري‌ها ظرفيت بالايي براي ذخيره انرژي دارا مي‌باشند، اما توان آزاد کردن انرژي آن‌ها پايين است و همچنين طول عمر کوتاه آن‌ها است. به بيان ديگر مي‌توان گفت خازن داراي دانسيته توان بالا اما دانسيته انرژي پايين است و برعکس باتري دانسيته انرژي بالا اما دانسيته توان کمي دارد اين موضوع را مي‌توان در نمودار راگون (شکل 1) که دانسيته توان را بر حسب دانسيته انرژي نشان مي‌دهد مشاهده کرد. بنابراين تلاش‌ محققين در جهت تلفيق خواص مطلوب خازن و باتري‌ها  با يکديگر مي‌باشد. با توجه به تحقيقات انجام شده ابرخازن‌هاي الکتروشيميايي معرفي شدند. که ظرفيت ويژه آنها هزاران برابر بزرگتر از خازن­هاي فيزيکي معمول و دانسيته توان بسيار بيشتري از باتري­ها دارند و همان طور که در نمودار راگون مشاهده مي­ شود ابرخازن‌ها اين لحاظ بين باتري­ها و خازن­هاي معمولي قرار مي‌گيرند. در جدول 1 مقايسه ­اي بين خازن­ هاي معمولي، باتري ­ها و ابرخازن‌ها انجام شده است و به درک بهتر از نمودار راگون کمک مي ­کند. 

جدول 1- مقايسه بين خازن‌هاي معمولي، باتري‌ها وابرخازن‌هاي معمول.

 

باتري

خازن معمولي

ابرخازن

زمان دشارژ

3/0 تا 3 ساعت

3-10تا 6-10 ثانيه

3/0 تا 30 ثانيه

زمان شارژ

1 تا 5  ساعت

3-10تا 6-10 ثانيه

3/0 تا 30 ثانيه

دانسيته انرژي (Wh/Kg)

100-10

1/0

10-1

دانسيته توان (W/Kg)

200-50

10000

1000

تعداد چرخه‌هاي پايداري

2000-500

500000

100000

شکل 1- نمودار راگون

تاریخچه

مطالعه ذخيره انرژي الکتريکي در حدفاصل بين فلز و الکتروليت توسط شيميدانان به قرن 19 ميلادي باز مي‌گردد، اما کاربرد عملي ابرخازن‌هاي لايه دوگانه به سال 1957 برمي‌گردد که اولين بار توسط شرکت جنرال الکتريک با استفاده از کربن متخلخل به عنوان ماده الکترودي و استفاده از الکتروليت آبي ساخته شد. در سال 1966 شرکت اهايو نيز گزارشي از ساخت يک ابرخازن الکتروشيميايي را ارئه کرد که در آن از الکتروليت غير آبي استفاده شده بود. در سال 1978 واژه ابرخازن توسط شرکت NEC تحت ليسانس شرکت اهايو معرفي شد. در همين سالها شرکت پانوسونيک نيز ابرخازني به نام Goldcap به بازار عرضه کرد. در بين سالهاي 1975 تا 1981 کانوي نوع ديگري از ابرخازن‌ها تحت عنوان ابرخازن‌هايي فارادايي را معرفي کرد که ظرفيت‌هاي بالاتري از ابرخازن‌هاي الکتروشيميايي لايه دوگانه داشتند. امروزه شرکت‌هايي مانند پانوسونيک، ماکسول تکنولوژي نک و چندين شرکت‌ معتبر ديگر ابرخازن‌هاي الکتروشيميايي را براي کاربردهاي مختلفي روانه بازار مي‌کنند. پيش بيني مي‌شود تا سال 2017 فروش ابرخازن‌ها به 8 ميليارد دلار برسد.

کاربردهای ابرخازن ها

با توجه به دانسيته توان و طول عمر بالا، ابرخازن‌ها کاربردهاي متفاوتي در وسايل الکتريکي قابل حمل ونقل، وسايل نقليه و موارد ديگري از اين قبيل پيدا کرده ­اند. ابرخازن‌ها به طور گسترده در سيستم­ هاي پشتيبان حافظه در کامپيوترها نيز مورد استفاده قرار مي­ گيرند. با افزايش تحقيقات انجام گرفته در اين زمينه براي افزايش در ظرفيت و توان کاربردهاي ابرخازن‌ها در وسايل الکتريکي قابل حمل و نقل نيز افزايش يافته است به عنوان مثال کاربرد ابرخازن‌ها در درب‌هاي خودکار هواپيماي ايرباس 380 نمونه اي از اين کاربرد است. همچنين ابرخازن‌ها به عنوان پشتيبان در باتري­ ها و پيل‌هاي سوختي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. شکل 2 نمونه ای از کاربردهای گسترده ابرخازن ها را نشان می دهد. 

ابرخازن‌ها یک فناوری در حال ظهور صنعتی برای سیستم های مختلف ذخیره انرژی هستند ، که می توانند توان  بالاتر از باتری ها و انرژی بالاتر نسبت به خازن های معمول را ارائه دهند.پیش بینی می شود بازار جهانی ابرخازن‌ها شاهد رشد قابل توجهی در دوره پیش بینی ، یعنی 2021-2029 باشد. بازار ابرخازن‌ها بر اساس کاربرد در صنایع ، وسایل نقلیه الکتریکی ، وسایل الکترونیکی مصرفی ، هواپیماها، قطارها، هوافضا و .. که پیش بینی می شود بخش وسایل نقلیه الکتریکی تا پایان سال 2029 بیشترین رشد را داشته باشد. این رشد را می توان ناشی از افزایش سرمایه گذاری در ساخت وسایل نقلیه الکتریکی توسط تولیدکنندگان بزرگ خودرو در سراسر جهان دانست که تخمین زده می شود تولید خودروهای الکتریکی را تقویت کند ، که به نوبه خود انتظار می رود رشد بازار را تقویت کند.  علاوه بر این ، پیش بینی می شود که افزایش فروش خودروهای الکتریکی رشد بازار ابرخازن‌ها را تقویت کند. طبق اطلاعات آژانس بین المللی انرژی در سال 2020 ، بیش از 4.5 میلیون خودرو الکتریکی در سطح جهانی مورد استفاده قرار گرفت این عدد در سال 2017 حدود 1.93 میلیون بود که نشان دهنده رشد استفاده از خودروهای الکتریکی است. بازار بر اساس مواد به کربن متخلخل ، اکسید و هیدروکسیدهای فلزی ، کربن آئروژل و سایر موارد تقسیم شده است که از میان این مواد پیش بینی می شود که کربن متخلخل سهم عمده ای از بازار را به دلیل مواد شیمیایی مطلوب داشته باشد. خواص کربن متخلخل ، مانند ثبات شیمیایی ، سطح بالا ، رسانایی الکترونیکی خوب و هزینه تولید کمتر باعث این برتری است.تخمین زده می شود بازار جهانی ابرخازن ها در پی افزایش تقاضا در تولید لوازم الکترونیکی مصرفی و وسایل نقلیه الکتریکی رشد کند. ویژگی های ابر خازن ها ، از جمله ، توان بالا ، شارژ و تخلیه سریع و خود تخلیه شوندگی پایین به طور قابل توجهی رشد بازار را تقویت می کند. بر اساس نوع ، پیش بینی می شود بخش ابرخازنهای هیبریدی سهم عمده بازار را در میان انواع دیگر بدست آورد که دلیل آن استفاده قابل توجه در دستگاههای پوشیدنی ، تلفنهای همراه ، لپ تاپ ها ، اسکنر بارکد ، چراغ قوه های LED ، چاپگرهای حرارتی و تراشه های GPS است. بازار در بخشهای صنعتی ، پزشکی ، خودرویی ، انرژی ، لوازم الکترونیکی مصرفی ، هوا فضا و دفاع تقسیم شده است. انتظار می رود بخش خودرو عمده سهم بازار را در دوره پیش بینی به خود اختصاص دهد.
شکل 2- کاربردهای ابرخازن ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *